انتخاب برگه
دکتر محمد علی قاسمی / بیماری ها / تعویض مفصل همزمان هر دو مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تعویض مفصل همزمان هر دو مفصل زانو

تعویض مفصل همزمان هر دو مفصل زانو چگونه انجام می شود؟ افرادی که دچار آرتریت متوسط تا شدید در هر دو زانو هستند ممکن است به جراحی تعویض مفصل زانو (هر دو زانو در طی یک جراحی) احتیاج داشته باشند.

پس از تعویض یک مفصل زانو، زانویی که تحت جراحی قرار گرفته است به حدود 3 ماه یا بیشتر زمان جهت بهبود نیاز دارد. تعویض هر دو مفصل زانو به صورت همزمان باعث می‌شود که هر دو زانو به صورت همزمان تحت مراقبت قرار بگیرد اما جهت حفظ تعادل نمی‌توانید به هیچ کدام از زانوها تکیه کنید.

این جراحی نتایجی مشابه تعویض مفصل یک زانو دارد. هر دو گروه بیماران پس از جراحی درد کمتر و بهبود عملکرد زانو را گزارش کرده‌اند. اگرچه تفاوت‌های مهمی بین جراحی تعویض مفصل یک زانو واین جراحی وجود دارد.

مزایای تعویض مفصل همزمان هر دو مفصل زانو

مزایای انجام این جراحی با هزینه و میزان راحتی و التیام پس از جراحی ارتباط دارد.

مرخصی کمتر از محل کار

افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند، فقط یک بار جهت مرخصی از محل کار خود برنامه ریزی می‌نمایند و زمان کمتری را در محل کار از دست می‌دهند.

به عنوان مثال، بر اساس نظر متخصصین، هر فردی 4 الی 6 هفته پس از جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند به محل کار خود بازگردد. فردی که باید دو جراحی جهت تعویض مفصل‌های زانوی خود انجام دهد باید برای هر زانو یک مرخصی 4 الی 6 هفته‌ای جداگانه دریافت نماید.

کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان

افرادی که هر دو زانو را به صورت همزمان جراحی می‌نمایند در مقایسه با افرادی که فقط یک زانو را جراحی می‌نمایند باید حداقل نصف روز بیشتر در بیمارستان بستری باشند اما نکته‌ی مهم این است که آنها فقط یک بار در بیمارستان بستری می‌شوند.

بازیابی و حفظ سطح فعالیت بدنی

بیمارانی که هر دو مفصل زانو را به صورت همزمان جراحی کرده‌اند فقط یک بار برنامه‌ی فیزیوتراپی را دنبال می‌نمایند و سپس بدون وقفه به محل کار خود باز می‌گردند و به انجام فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند می‌پردازند.

فردی که دو جراحی جداگانه برای تعویض مفصل‌های زانو دارد ممکن است پس از برنامه‌های توانبخشی که برای زانوی اول انجام داده است احساس خستگی نماید و دقیقا زمانی که زانوی اول او بهبود یافت و احساس خوبی از بهبودی دارد مجبور است که یک جراحی بزرگ دیگر را برای زانوی دوم تحمل نماید و تمام این مراحل را تکرار نماید.

کاهش هزینه

هزینه‌ی جراحی دو زانو به صورت همزمان از هزینه 2 جراحی جداگانه کمتر می‌باشد. کارشناسان تخمین می‌زندد که 18 تا 26 درصد در هزینه‌های مراقبتی صرفه جویی می‌شود. هزینه‌هایی که شما خودتان باید پرداخت نمائید با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع پوشش بیمه و محل سکونت شما ممکن است متفاوت باشد.

در حالی که مزایای جراحی همزمان دو زانو برای بسیاری از بیماران جالب توجه می‌باشد، باید معایب آن را نیز در نظر بگیرند.

مزایای تعویض هر دو مفصل زانو

معایب تعویض مفصل همزمان هر دو مفصل زانو

از موارد منفی جراحی همزمان تعویض دو مفصل زانو می‌توان به افزایش خطرات پزشکی اشاره کرد اگرچه محققان هنوز در مورد ماهیت و یا شدت این خطرات توافق نظر ندارند. آیا این جراحی بر دوران نقاهت بعد از تعویض مفصل زانو نیز اثر گذار است؟ توصیه می‌شود که بیماران از جراح در مورد تجربیات قبلی که در مورد جراحی همزمان تعویض دو مفصل زانو داشته‌اند، سوالات خود را بپرسند.

از دست دادن خون بیشتر

بیمارانی که به صورت همزمان هر دو مفصل زانو را تعویض می‌نماید احتمال بیشتری وجود دارد که نیاز به تزریق خون در حین جراحی دارشته باشند. محققان تخمین می‌زنند که حدود 40 درصد از بیمارانی که به صورت همزمان هر دو مفصل زانو را تعویض می‌نمایند احتیاج به تزریق خون دارند، این رقم در مقایسه با افرادی که فقط یک مفصل زانو را تعویض می‌نمایند حدود 12 درصد می‌باشد.

افزایش عوارض جراحی

اکثر جراحی‌های تعویض مفصل زانو برای یک زانو و یا دو زانو با موفقیت به پایان می‌رسد؛ با این حال همواره احتمال بروز عوارض پس از جراحی وجود دارد. احتمال بروز عوارض جراحی در افرادی که به صورت همزمان هر دو مفصل زانو را تعویض می‌نمایند بالاتر از افرادی است که فقط یک مفصل زانو را تعویض می‌نمایند.

به عنوان مثال بر اساس نتایج یک مطالعه 3.8 درصد بیمارانی که تعویض همزمان دو مفصل زانو را داشتند عوارض جدی را تجربه کردند، این رقم در بیمارانی که فقط یک مفصل زانو را تعویض کردند 2.2 درصد بود. برخی از عوارض شامل آمبولی ریه، عفونت زخم‌ و نیاز به جراحی مجدد می‌باشد.

اقامت در مرکز توانبخشی

حدود دو سوم از بیمارانی که تحت جراحی همزمان تعویض دو مفصل زانو قرار گرفته‌اند پس از مرخص شدن از بیمارستان به یک مرکز خصوصی توانبخشی انتقال پیدا می‌نمایند، این عدد در افرادی که تعویض یک مفصل زانو را داشته‌اند یک چهارم می‌باشد. البته با توجه به مکان سکونت بیماران این اعداد ممکن است متفاوت باشد.

طولانی شدن زمان بیهوشی

ااین جراحی به زمان بیشتری نسبت به جراحی تعویض یک مفصل زانو نیاز دارد، و این بدان معنی است که بیمار باید مدت زمان بیشتر را بیهوش باشد. افزایش مدت زمان بیهوشی خطر بروز عوارض جراحی را افزایش می‌دهد.

عدم توانایی برای ایستادن

فردی که همزمان مفصل هر دو زانوی خود را عمل کرده است نمی‌تواند به آسانی بایستد و این موضوع دوران بهبودی و توانبخشی را پیچیده می‌نماید. این بیماران نمی‌توانند جهت ایستادن، نشستن و یا استفاده از واکر و عصا بر روی پای سالم خود تکیه نمایند.

به دلیل افزایش احتمالا بروز عوارض بسیاری از جراحان تنها زمانی اقدام به جراحی همزمان دو زانو می‌نمایند که بیمار از شرایط فیزیکی و سلامتی مناسبی برخودار باشد.

✅ دکتر قاسمی، فوق تخصص جراحی زانو و لگن و تعویض مفصل ، با توجه به سن بیمار و شرایط قلبی و عروقی بیمار و بیماری های همزمان از نظر قند خون ، تیرویید و بیماری کلیوی و روماتیسم و…بهترین تصمیم را از جهت عمل یکطرفه یا دو طرفه برای بیمار خود میگیرند . در این مورد با پزشک خود مشورت کنید .

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =

Call Now Button