انتخاب برگه
دکتر محمد علی قاسمی / تعویض مفصل زانو / قبل از جراحی تعویض مفصل زانو، این 6 روش را امتحان کنید!
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

قبل از جراحی تعویض مفصل زانو، این 6 روش را امتحان کنید!

صدای تق تق زانوها به هنگام بالا رفتن از پله ها، درد های مزمن و بادکردگی… آرتروز زانو یک درد واقعی است. اگر شما از آرتروز زانو رنج می برید، احتمالا جراحی را در نظر دارید. تعویض زانو یکی از روش های درمانی ایت اما ممکن است شما به جراحی زانو نیازی نداشته باشید؛ حداقل نه الان. شما می توانید در این شرایط جایگزین های جراحی زانو را در نظر بگیرید.

برخی از بیماران به دلایل مختلفی نمی توانند عمل تعویض زانو انجام دهند. افراد دیگر نیز برای انجام جراحی تعویض زانو بسیار جوان هستند. این مفصلی که در جریان جراحی، جایگزین مفصل اصلی می شود، نهایتا 15 الی 20 سال عمر خواهد کرد و بعد از آن فرد به تعویض مجدد نیاز خواهد داشت. روش های متعدد دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید ابتدا آن ها را به تنهایی یا به کمک پزشک خود امتحان کنید. این روش ها به التیام درد زانو کمک می کند و حتی جراحی تعویض مفصل را به تعویق می اندازد. آرتروز از بین نمی رود.

روش های جایگزین تعویض مفصل زانو

در بین هزاران هزار عکس برداری از زانو، اثری از بهبود آرتروز مشاهده نشده اما راه هایی هست که شما از طریق آن می توانید درد خود را کم کنید و فعالیت بیشتری داشته باشید. کارهایی که می توانید برای التیام درد آرتروز در خانه انجام دهید.

وزن خود را کم کنید تا فشار بر روی زانو هایتان کمتر شود.

اولین و یکی از بهترین راه ها برای کاهش درد زانو و به تعویق انداختن زمان تعویض مفصل زانو، رسیدن به وزن ایده ال و کنترل آن است. وزن اضافه بر روی زانو ها فشار وارد می کند که این فشار برای مفصل بسیار مضر است. این افزایش فشار، درد را زیاد و در حرکت فرد مشکل ایجاد می کند. تحقیقاتی که در مرکز آرتروز جان هاپکینز انجام شد این موضوع را تایید می کند که داشتن وزن اضافی احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد و سرعت نابودی غضروف های مفصل را افزایش می دهد.

از دست دادن وزن اضافی ممکن است سخت باشد، اما واقعا به سلامت زانو های شما کمک خواهد کرد. اگر شما اضافه وزن دارید، بهتر است به یک متخصص تغذیه برای بررسی وضعیت سلامتی خود و گرفتن یک رژیم مناسب، مراجعه کنید.

ورزش های سبک را برای افزایش تحرک و قدرت بدنی انجام دهید.

تقویت ماهیچه چهار سر و همسترینگ در پا میزان درد زانو را کاهش می دهد و به تحرک راحت شما کمک می کند. این ورزش سبک می تواند دوچرخه سواری و یا پیاده روی بر روی تردمیل باشد. البته که مشورت با یک مربی ورزشی و یا فیزیوتراپیست می تواند در چیدن یک برنامه ورزشی بسیار به شما کمک کند.

هنگام مصرف مسکن ها، احتیاط کنید.

انجمن جراحان هیپ و زانوی آمریکا توصیه می کند که بهتر است از مسکن های مخدر برای تسکین درد زانو و آرتروز استفاده نشود. مسکن های مخدر، علاوه بر این که باعث اعتیاد می شوند، بلکه این که آیا تاثیرشان از مسکن های ضد التهاب غیر استروئیدی برای درد زانو در طولانی مدت بیشتر است، ثابت نشده است. هرچند مسکن های ضدالتهاب استروئیدی از مسکن های مخدر امن تر هستند، برای هر کسی استفاده نمی شوند. داروهای معمولی مثل ایبوپروفن هم می توانند برای برخی افراد عوارض داشته باشند.

با مصرف مسکن های ضدالتهاب غیر استروئیدی ممکن است که فشار خون شما افزایش بیابد. مطالعات گسترده تری مصرف این نوع مسکن ها را با افزایش احتمال سکته قلبی مرتبط می دانند. هرچقدر مصرف این داروها بیشتر شود، احتمال سوزش معده، سوزش در قفسه سینه و ابتلا به زخم معده بیشتر می شود.

تماس با دکتر محمدعلی قاسمی

برای مشاوره آنلاین با دکتر محمدعلی قاسمی، کلیک کنید.

روش های پزشکی

اگر روش های ذکر شده را در پیش گرفتید و به نتیجه ای نرسیدید، باید با مشاوره با پزشک خود و طبق نظر ایشان، روش های پزشکی را انتخاب کنید.

تزریقات مخصوص درد زانو

طبق مطالعات انجام شده، تزریق کورتیزون و دیگر مواد دارویی مثل هیالورونیک اسید که فعالیت های داخلی زانو را بهبود می بخشند، به کاهش درد زانو کمک می کنند. در مورد تاثیر دیگر مواد تزریقی مثل PRP، مغز استخوان و سلول های بنیادی هنوز شواهد دقیقی ارائه نشده است اما مطالعات آینده قطعا جزئیات بیشتری درباره تاثیر داروهای تزریقی برای التیام درد ناشی از آرتروز ارائه خواهند داد.

بازسازی غضروف

برای زانوهایی که آرتروز خفیفی دارند و وضعیت جای گیری استخوان ها مناسب است، ممکن است که جراح به جای تعویض کل مفصل، فقط غضروف را تعویض نماید. تکنیک های مختلف بازسازی غضروف وجود دارد که لازم است درباره آن ها با جراح ارتوپد خود صحبت کنید.

برای مثال، در روش ACI نمونه ای از سلول های غضروف شما برداشته می شود و در یک آزمایشگاه کشت می شود و بعد با کمک جراحی در زانوی شما گذاشته می شود. البته این روش برای همه نیست ولی جوانان و ورزشکارانی که غضروف زانوی خود را از دست داده اند می توانند کاندیدا های مناسبی برای این روش باشند.

انجام RFA یا حذف با بسامد رادیویی برای درد زانو

اگر تمام متد های ذکر شده نتوانستند درد ناشی از آرتروز زانو را التیام ببخشند از این روش می توان استفاده کرد. حذف با بسامد رادیویی درد زانو ها را با از بین بردن اعصابی که سیگنال درد را از زانو به مغز حمل می کنند، کنترل می کند. به احتمال زیاد، RFA یک درمان موقتی است به این دلیل که اعصاب بعد از گذشت 6 ماه تا دو سال برمی گردند و درد دوباره حس می شود.

حذف با بسامد رادیویی

چه زمانی جراحی تعویض مفصل زانو انجام می شود؟

آرتروز زانو ممکن است همراه با انجام درمان، بدتر شود. اگر تمام این روش ها را امتحان کرده اید و هنوز هم با درد سر و کله می زنید، ممکن است زمان صحبت درباره تعویض مفصل زانو با یک جراح ارتوپد فرا رسیده باشد.

در زمینه تعویض مفصل زانو، به طور مرتب نوآوری های انجام می شود. برای مثال، جراحان بیشتری برای این جراحی از بی حسی موضعی برای این جراحی استفاده می کنند که به معنی مدت زمان بستری کوتاه تری نسبت به قبل است.

در آخر؛

تمام این پیشرفت های پزشکی در طول درمان، از زمان مشاوره با جراح تا فیزیوتراپی بعد از جراحی، تجربه بیماران نیازمند به این جراحی را بهبود می بخشد. ممکن است هیچ راه درمانی برای آرتروز نباشد، اما راه های مختلف و موثری برای کاهش درد ناشی از آن وجود دارد که پزشک شما، بسته به شرایط شما، از این روش ها استفاده خواهد کرد.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

Call Now Button