انتخاب برگه
دکتر محمد علی قاسمی / تعویض مفصل لگن / جراحی تعویض مفصل لگن در شیراز
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

جراحی تعویض مفصل لگن در شیراز

جراحی تعویض مفصل لگن یک روش جراحی بوده که برای جایگزین کردن مفصل آسیب‌دیده یا فرسوده‌ی لگن با یک مفصل مصنوعی استفاده می‌شود. این جراحی به‌ویژه در افرادی که دچار آرتروز شدید، شکستگی یا آسیب‌های مفصلی دیگر هستند، به کاهش درد و بهبود عملکرد حرکتی کمک می‌کند. در این فرآیند، قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی استخوان و غضروف برداشته شده و با قطعات فلزی یا پلاستیکی جایگزین خواهد شد. دقت داشته باشید که دوره نقاهت معمولاً شامل فیزیوتراپی و مراقبت‌های ویژه برای بازگشت به فعالیت‌های روزمره است که لازم است برای دریافت نتیجه مطلوب حتما رعایت شوند.

جراحی تعویض مفصل لگن برای چه کسانی مناسب است؟

جراحی تعویض مفصل لگن برای چه کسانی مناسب است؟

افرادی که دچار درد، التهاب در قسمت لگن بوده یا اینکه مفصل لگن آنها بنا به دلایلی دچار آسیب شدید شده است می‌توانند این جراحی را انجام دهند؛ البته دقت داشته باشید که داشتن برخی از بیماری‌هاذمی تواند منجر به آسیب به مفصل لگن شود که زا مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • استئوآرتریت
  • روماتیسم مفصلی
  • استئونکروز
  • شکستگی لگن
  • تومور در مفصل لگن

انواع روش‌های جراحی مفصل لگن

چندین عامل مختلف در انتخاب روش جراحی تعویض مفصل زانو تاثیرگذار می‌باشد و پزشک با در نظر گرفتن آنها یکی از جراحی‌های زیر را به بیمار پیشنهاد می‌دهد:

تعویض کامل مفصل لگن

در این روش، هم سر استخوان ران (فمور) و هم حفره لگن (استابولوم) با قطعات مصنوعی جایگزین می‌شوند. این روش برای بیماران با آرتروز لگن شدید یا آسیب‌های گسترده مفصل توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که در این جراحی هم قسمت توپی شکل و هم قسمت حفره‌ای تحت تاثیر قرار می گیرد.

تعویض نیمه مفصل لگن

در این روش فقط سر استخوان ران با یک قطعه مصنوعی جایگزین می‌شود. این روش معمولاً در بیمارانی که دچار شکستگی گردن استخوان ران هستند، به ویژه افراد مسن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جراح از 3 زاویه شکم، پهلو و کمر می‌‌تواند به مفصل لگن دسترسی داشته باشد و انتخاب زاویه مناسب جهت جراحی با توجه به هدف جراحی و روش جراحی انتخاب می‌شود.

تعویض مفصل لگن با روش‌های کم تهاجمی

روش‌های جدید جایگزین روش‌های سنتی و قدیمی جراحی لگن شده است، در این روش جراحان ارتوپد با کمترین آسیب به بافت‌های سالم مانند ماهیچه‌ها و عروق خونی جراحی را انجام می‌دهند.

در تعویض مفصل کم تهاجمی تنها با ایجاد یک یا دو برش کوچک جراح می‌تواند به مفصل لگن دسترسی داشته باشد، برخی از مزایای این جراحی عبارتند از:

  • کاهش خطر آسیب عضلانی
  • درد کمتر
  • بهبودی سریعتر
  • راه رفتن بهتر
  • کاهش مدت بستری در بیمارستان
  • کاهش احتمال در رفتگی بگن

با اینکه روش کم تهاجمی مزایای بسیاری دارد اما مناسب همه‌ی بیماران نیست و به سن، وزن، تناسب اندام و سایر عوامل بستگی دارد. تعویض مفصل لگن در شیراز توسط دکتر محمد علی قاسمی جراح و متخصص زانو و لگن با سال ها تجربه در این زمینه انجام می شود.

تعویض مفصل لگن به روش سنتی

در این روش یک برش بزرگ در پهلو، شکم و یا کمر ایجاد می‌شود تا جراح بتواند به مفصل لگن دسترسی داشته باشد، معمولاً برش در پهلو و یا گاهی اوقات در کمر ایجاد می‌شود.

در این روش زمان بهبودی به دلیل آسیبی که به ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در هنگام برش ایجاد شده است معمولاً طولانی می‌باشد.

قطعاتی که جهت تعویض مفصل به کار برده می‌شود

  • یک توپ سرامیکی که به یک پایه‌ی فلزی متصل شده است جهت قرار گرفتن در استخوان ران.
  • یک فنجان فلزی (غالباً از جنس تیتانیوم می‌باشد) به همراه یک لایه پلاستیکی داخلی که به مفصل ران متصل می‌شود و موجب چرخش مفصل مصنوعی می‌شود.

تعویض مفصل لگن دو طرفه

در صورتی که هر دو مفصل سمت راست و چپ در این ناحیه دچار آسیب باشد می‌توان در طی یک جلسه جراحی هر دو مفصل را به صورت همزمان تعویض نمود. این جراحی به افرادی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند می‌توانند ساعت‌های طولانی جراحی را تحمل نمایند پیشنهاد می‌شود.

ویدیو فوق مربوط به جراحی تعویض مفصل لگن توسط دکتر محمد علی قاسمی می باشد.

00:15
truncate dir-rtl

فیلم عمل تعویض مفصل لگن

آمادگی های قبل از جراحی تعویض مفصل لگن

آمادگی قبل از جراحی تعویض مفصل لگن بسیار مهم است و می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و کاهش عوارض پس از جراحی کمک کند از جمله مهم ترین این آمادگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره با جراح تا از طریق آن علاوه بر معاینه سوالات خود را هم از پزشک پرسید در طی مشاوره حتما در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید چرا که برخی داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون یا داروهای ضدالتهابی باید قطع شوند.
  • در صورت امکان، سیگار را ترک کنید و مصرف الکل را کاهش دهید، زیرا این موارد می‌توانند بر فرآیند بهبودی تاثیر منفی بگذارند. همچنین، تمرینات سبک و تقویت عضلات اطراف لگن و زانو به بهبود نتایج جراحی کمک می‌کند.
  • محیط خانه را برای دوره بهبودی آماده کنید یعنی وسایل ضروری را در دسترس قرار دهید، از فرش‌ها و موانع لغزنده دوری کنید.
  • با یکی از اعضای خانواده یا دوستان برای کمک در روزهای اولیه پس از جراحی هماهنگ کنید، همچنین فیزیوتراپی یا کمک‌های توانبخشی هم می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • معمولاً از شما خواسته می‌شود که از شب قبل از جراحی ناشتا باشید و هیچ غذایی نخورید یا ننوشید، تا خطر عوارض بیهوشی کاهش یابد.
  • آرامش و آمادگی روانی برای جراحی اهمیت دارد در واقع تکنیک‌های تنفس عمیق و تمرینات آرامش‌بخش می‌توانند استرس و اضطراب را کاهش دهد.

تعویض مفصل لگن چگونه انجام می شود؟

تعویض مفصل لگن یک عمل جراحی بوده که طی آن قسمت‌های آسیب‌دیده یا فرسوده مفصل لگن با قطعات مصنوعی جایگزین خواهد شد. این عمل معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در مرحله بعد جراح برشی در ناحیه لگن ایجاد می‌کند تا به مفصل آسیب‌دیده دسترسی پیدا کند سپس بخش‌های تخریب‌شده‌ی استخوان و غضروف برداشته می‌شوند.

پس از آماده‌سازی محل جراحی، اجزای مصنوعی شامل یک کاسه فلزی یا پلاستیکی برای جایگزینی حفره لگن و یک سر توپی فلزی یا سرامیکی که به استخوان ران متصل می‌شود تا در محل خود قرار بگیرند. پس از قرارگیری دقیق این اجزا، جراح ناحیه برش را بخیه زده تا دچار عفونت نشود. توجه داشته باشید که دوره بهبودی نیازمند فیزیوتراپی و مراقبت‌های ویژه برای بازگشت به فعالیت‌های روزمره است پس حتما دقت نمایید.

بیشتر بخوانید: حمام رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن

چه زمانی احتیاج به تعویض مفصل لگن است؟

زمانی که به دلیل درد لگن کیفیت زندگی بیمار کاهش بیابد باید تعویض مفصل لگن زیر نظر بهترین متخصص ارتوپدی در شیراز انجام شود، برخی از نشانه‌های کاهش کیفیت زندگی عبارتند از:

  • بدخوابی به دلیل درد لگن
  • عدم توانایی در انجام کارهای ساده مانند لباس پوشیدن یا بالا رفتن از پله یا سایر فعالیت‌ها

در مراحل اولیه پزشک روش‌هایی مانند دارو جهت کنترل درد و التهاب، تزریق مفصلی و فیزیوتراپی را جهت کنترل بیماری توصیه می‌نماید اما در صورتی که این روش‌ها با موفقیت همراه نباشد و شرایط جسمانی بیمار بدتر شود روش جراحی مفصل لگن پیشنهاد می‌شود.

چگونه بهترین جراح تعویض مفصل لگن در شیراز را انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین جراح برای تعویض مفصل لگن نقش مهمی در موفقیت این عمل دارد. اگر به دنبال بهترین جراح ارتوپدی در شیراز هستید، دکتر محمد علی قاسمی یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین گزینه‌ها است. دکتر قاسمی با سال‌ها تجربه در زمینه جراحی‌های ارتوپدی و به ویژه تعویض مفصل لگن، توانسته است نام خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین جراحان این حوزه ثبت کند.

وی با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته و به‌روز دنیا، توانسته نتایج بسیار موفقیت‌آمیزی برای بیماران خود رقم بزند؛ همچنین، دکتر قاسمی به دلیل برخورداری از تجهیزات مدرن و تیم پزشکی حرفه‌ای، خدماتی با کیفیت بالا و استانداردهای بین‌المللی ارائه می‌دهد که این ویژگی‌ها او را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جراحی تعویض مفصل لگن در شیراز تبدیل کرده است.

سوالات متداول تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن چقدر طول می کشد؟

به طور معمول، این جراحی دو ساعت طول می کشد. اما این مورد بسته به وضعیت هر فرد متفاوت است.

آیا جراحی تعویض مفصل لگن عوارض جانبی دارد؟

بله- جراحی تعویض مفصل لگن همانند هر عمل جراحی دیگری عوارض جانبی دارد. این عوارض شامل عفونت در محل جراحی، لخته شدن خون، جابجایی یا دررفتگی مفصل مصنوعی، آسیب به عروق خونی یا اعصاب اطراف ناحیه جراحی، شکستگی استخوان‌های اطراف مفصل مصنوعی، و سفتی یا محدودیت حرکتی در مفصل است. البته در برخی از مواقع مفصل مصنوعی با گذر زمان دچار ساییدگی یا شل شدن خواهد شد که نیاز به جراحی مجدد دارد. با این حال این عوارض به ندرت رخ می‌دهند.

آیا بعد از عمل تعویض مفصل لگن برای راه رفتن نیاز به کمک خواهیم داشت؟

بله این جراحی می تواند موجب بهبود اختلالات حرکتی شما شود پس در ابتدا برای راه رفتن نیاز به کمک دارید.

مدت زمان اقامت در بیمارستان بعد از تعویض مفصل لگن چقدر است؟

این جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود، مدت زمان انجام جراحی معمولاً حدود 2 ساعت می‌باشد، تعویض مفصل جزئي به زمان کمتری احتیاج دارد.
در موارد جراحی اغلب موارد به عنوان یک جراحی سرپایی در نظر گرفته می‌شود اما گاهی اوقات لازم است بیمار 1 الی 2 شب را در بیمارستان بستری بماند. و همچنین رعایت مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن نیز ضروری است.

در نهایت….

تعویض مفصل لگن به روش کم تهاجمی یکی از جمله مواردی است که گاهی برای ادامه زندگی برای فرد ضروری می شود. این که کدام یک از انواع تعویض مفصل برای فرد مناسب است را پزشک بعد از معاینه مشخص می کند با توجه به تمامی موارد ذکر شده با توجه به حساسیت های بالایی که در این عمل وجود دارد حتما برای عمل به یک جراح ارتوپدی خوب مراجعه نمایید تا نتیجه مطلوبی را هم دریافت نمایید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

Call Now Button