انتخاب برگه
دکتر محمد علی قاسمی / تعویض مفصل زانو / نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

آیا بعد از تعویض مفصل زانو برای خوابیدن مشکل دارید؟ اگر میخواهید نکاتی در رابطه با نحوه خوابیدن بعد  از جراحی تعویض مفصل زانو بدانید این مقاله برای شما مناسب است. بسیاری از افراد پس از تعویض مفصل ران به دلیل درد یا ناراحتی برای خوابیدن مشکل دارند.

این مقاله دستورالعمل های دقیقی در مورد نحوه قرار گرفتن ایمن در رختخواب برای خواب پس از جراحی تعویض مفصل زانو ارائه می شود. همچنین توصیه هایی را برای تجهیزات یا لوازم مورد نیاز و تکنیک هایی برای خواب راحت و جلوگیری از آسیب های بعدی به شما پیشنهاد می شود.  

چه تجهیزاتی می تواند به شما در خواب راحت بعد از جراحی تعویض مفصل زانو کمک کند؟

در ادامه برخی از تجهیزاتی که من برای کمک به خواب بعد از جراحی توصیه می شود آورده شده است.

خوابیدن بعد از جراحی زانو

ایمن ترین وضعیت خواب بعد از تعویض مفصل ران چیست؟

خوابیدن به پشت امن ترین حالت خواب بعد از جراحی است. چرا که خوابیدن به پشت از آسیب بیشتر جلوگیری می کند و کمک می کند پای خود را صاف نگه دارید.

دلیل  اصلی توصیه برای خوابیدن به پشت پس از جراحی تعویض مفصل زانو، جلوگیری از افتادن پای شما به چپ یا راست است. حرکت پای شما به چپ یا راست می تواند باعث چرخش لگن و بیرون آمدن از حفره شود که باعث درد بیشتر یا آسیب می شود.

خوابیدن به پشت بعد از جراحی زانو

بنابراین، صاف نگه داشتن پا تا حد امکان در حالت خواب برای جلوگیری از بیرون آمدن لگن از حفره و موقعیت ایده آل خواب است. خوابیدن به پشت پس از جراحی تعویض مفصل زانو مطمئن ترین نحوه خواب بعد از جراحی است.

چگونه بعد از تعویض مفصل ران به پشت بخوابیم

قبل از شروع، شما باید حداقل سه بالش در دسترس داشته باشید و ترجیحا آن را از قبل روی تخت آماده کنید. یکی در سر تخت شما استفاده می شود، دو بالش دیگر برای قرار دادن پاها و قرارگیری موقعیت مناسب بدن شما کمک کننده است.

برای شروع، با تکنیک مناسب قرار گرفتن در رختخواب شروع کنید. به زاویه لگن خود توجه ویژه ای داشته باشید و در صورت لزوم از لوازم کمکی بلند کننده پا استفاده کنید.

هنگامی که در رختخواب خود قرار گرفتید، یک بالش را در بالای تخت خود در یک وضعیت عادی و راحت قرار دهید. از دو بالش دیگر برای جلوگیری از چرخش پای آسیب دیده استفاده کنید.

توجه داشته باشید بالش نباید روی پای آسیب دیده قرار بگیرد.

بالش هنگام خوابیدن بعد از جراحی زانو

یک بالش کم ضخامت بردارید و آن را از وسط بین زانوهای خود تا کنید.

این دو بالش از چرخش زانو و مچ پا جلوگیری می‌کند، که می‌تواند باعث ایجاد استرس در حفره مفصل زانو شود.

آیا می توانم بعد از تعویض مفصل ران به پهلو بخوابم؟

بله بسیاری از افراد خوابیدن به پهلو را راحت تر می دانند. خوابیدن به پهلو پس از جراحی زانو امکان پذیر است، اما قرارگیری در وضعیت مناسب الزامی است. چرا که خوابیدن به پهلو خطر دررفتگی زانو را نسبت به خوابیدن به پشت افزایش می دهد.

برای قرارگیری در وضعیت مناسب دوباره باید چندین بالش در تخت خود داشته باشید. در این حالت، به چندین بالش نیاز دارید، زیرا می خواهید مجموعه ای از بالش ها بین پاهای شما (در تمام طول پاها) قرار بگیرد.

برای شروع، در حالی که روی تخت نشسته اید، بالش هایی را بین پاهای خود از تمام طول از باسن تا مچ پا قرار دهید.

این بالش ها به جلوگیری از حرکت اضافه پای جراحی شده به سمت جلو یا عقب توسط لگن جراحی کمک می کند و خطر دررفتگی زانوی آسیب دیده را به حداقل برساند.

اگر شما در معرض خطر بالای دررفتگی مفصل لگن یا زانو هستید،ممکن است برای خوابیدن نیاز به تجهیزات ویژه تری داشته باشید. بالش مخصوص لگن برای جلوگیری از قرارگیری ضربدری پاهای شما روی یکدیگر در هنگام خواب و پس از تعویض مفصل زانو طراحی شده است.

با قرار دادن بالش بین پاهایتان، بدن خود را به آرامی به سمت پای ترمیم نشده بچرخانید، بنابراین پای ترمیم نشده پایین و پای ترمیم شده در بالا قرار گیرد. مطمئن شوید که باسن، زانوها و مچ پاها به طور همزمان در حال چرخش هستند. هرگز پای جراحی شده را پایین پای سالم خود قرار ندهید.

هنگامی که با خیال راحت به پهلو غلتیدید، توصیه می شود بالش دیگری را پشت سر خود قرار دهید. این بالش شما را از غلتیدن به پشت در هنگام خواب جلوگیری کنید. ممکن است برای قرارگیری در این وضعیت به کمک شخص دیگری نیز نیاز داشته باشید

ترکیبی از بالش‌های بین پاهای شما، لگن شما را در یک موقعیت امن برای استراحت نگه می‌ دارد.

خوابیدن به پهلو بعد از جراحی زانو

مدیریت تورم پا بعد از جراحی تعویض مفصل ران در نحوه خوابیدن

در نهایت، برای کمک به مدیریت تورم و استراحت پس از تعویض مفصل ران توصیه میشود پای جراحی شده در موقعیتی بالاتر از وضعیت بدن قرار بگیرد.

قرارگیری پا در زاویه 45 درجه نسبت به موقعیت بدن می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. برای قرار دادن پای خود در این وضعیت حتما کمک بگیرید.

برای این مورد می توانید از لوازم مخصوص پزشکی نظیر Wedge یا بالش بهره بگیرید.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که باید از چرخش مچ پا و زانو جلوگیری کنید، بنابراین در صورت لزوم بالش های اضافی را در کنار ساق پا قرار دهید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

Call Now Button