انتخاب برگه
دکتر محمد علی قاسمی / مقالات / تعویض مفصل سرامیک در شیراز
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تعویض مفصل سرامیک در شیراز

جراحی تعویض کامل مفصل ران و لگن یکی از موفق‌ترین روش‌هایی است که توسط جراحان ارتوپد انجام می‌شود. این جراحی هم برای افرادی که از آرتریت شدید لگن، استئونکروز مفصل ران یا سایر مشکلات پیچیده مفصل ران رنج می‌برند، تسکین فوری و طولانی‌مدت می‌دهد.

تعویض سرامیکی لگن

در جراحی تعویض مفصل ران بخشی از مفصل ران را با مواد مصنوعی جایگزین می کند. از فلز، پلاستیک و سرامیک می توان برای جایگزینی مفصل ران استفاده کرد. سرامیک یک ماده با استحکام بالا، مقاوم در برابر خراش و اصطکاک است که به کاهش سایش و زنگ زدن  که اغلب در مورد فلز گزارش می شود کمک می کند. ین کار را باید در سن مناسب انجام دهید. در رابطه با سن مناسب تعویض مفصل ران چه می دانید؟

چه کسانی کاندیدای مناسب برای تعویض لگن سرامیکی هستند؟

هیچ محدودیت سنی یا وزنی برای تعویض مفصل ران وجود ندارد.امروز تعویض مفصل لگن برای بیماران از سنین 18 تا 100 سال انجام میگیرد . اگر در سنین پایین تعویض مفصل میکنید یکی از راههایی که ماندگاری مفصل شما را بالا میبرد استفاده از مفصل سرامیکی میباشد. دلایلی  که پزشک ممکن است جراحی تعویض مفصل ران را توصیه کند عبارتند از:

  • ساییدگی مفصل ران
  • دررفتگی مادرزادی لگن
  • ارتروز مفصل هیپ
  • سیاه شده سر استخوان ران
  • مصرف کورتون و سیاه شدن سر استخوان ران
  • نکروز  هیپ به علت کرونا
  • شکستگی دررفتگی لگن
  • مصرف پودر های چاقی بدون مجوز

اگر اضافه وزن دارید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از جراحی وزن کم کنید تا فشار وارده بر مفصل جدید شما به حداقل برسد و به کاهش خطرات جراحی کمک کند. اگر سیگار می کشید، ممکن است از شما خواسته شود قبل از جراحی سیگار را ترک کنید.

تعویض مفصل سرامیکی

مفصل سرامیکی شما هم  ممکن است در نهایت فرسوده شود، به خصوص اگر در زمانی که نسبتاً جوان و فعال هستید، جراحی تعویض مفصل ران انجام دهید. سپس ممکن است نیاز به تعویض مفصل  مجدد ران داشته باشید. با این حال، مواد جدید باعث ماندگاری بیشتر این مفاصل می شوند.

تفاوت مفصل سرامیکی و فلزی چیست؟

جراحان به دلیل مشکلات اصطکاک و سایش که اغلب با فلز یا پلاستیک گزارش می شود، استفاده از سرامیک را برای جراحی تعویض مفصل ران پیشنهاد کرده اند بخصوص اگر بیمار جوان باشند . با گذشت زمان، فلز سخت می تواند پلاستیک نرم را از بین ببرد. اما سرامیک سطح بسیار صیقلی دارد که اصطکاک کمترو سایس کمتری ایجاد میکند  و طول عمر بیشتری را برای لگن مصنوعی فراهم می کند. باید توجه داشت که با مفصل سرامیکی هم ممکن است با گذشت زمان مفصل شما شل شود ولی جای نگرانی نیست باز هم قابل عوض کردن میباشد .

حقایقی در مورد جراحی تعویض مفصل ران با مفصل مصنوعی سرامیکی

جراحی تعویض مفصل ران یکی از موفق‌ترین روش‌هایی است که توسط جراحان ارتوپد انجام می‌شود. این جراحی درمان قطعی برای افرادی است که از آرتریت شدید لگن، استئونکروز مفصل ران یا سایر مشکلات مفصل ران رنج می‌برند.

  • مفصل مصنوعی لگن ساختاری متشکل از فلز و پلی اتیلن یا سرامیک است که به جای مفصل طبیعی لگن که به عللی دچار تخریب شده است در محل آن کار گذاشته می شود.
  • استئونکروز مفصل ران، اختلالی است که به دلیل کاهش جریان خونرسانی به سر استخوان فمور اتفاق می افتد و معمولا با درد همراه می باشد.

پس از جراحی 90 درصد افراد، زندگی بدون درد و بازگشت به فعالیت های روتین و معمول را مجددا تجربه می کنند.

✔️ روش های جایگزین تعویض مفصل زانو

کاربرد تعویض مفصل ران

به دلیل موفقیت‌آمیز بودن جراحی تعویض مفصل ران، این روش در حال حاضر در بیماران جوان‌ تر  هم انجام می‌شود، هرچند مشکل این روش فرسودگی مفصل جایگزین شده پس از گذشت زمان طولانی است. در حال حاضر، به طور متوسط ماندگاری مفصل ران حدودا 25 سال طول می کشد و در افراد جوان تر، به دلیل فعالیت بیشتر ممکن است این روند تسریع گردد، بنابراین ماندگاری آن کاهش می یابد.این مساله می تواند یک مشکل جدی باشد. جراحان فوق تخصص لگن برای اینکه ماندگاری پروتز در افراد جوان بالا برود از پروتز های سرامیکی استفاده میکنند. 

اگر کیفیت زندگی شما بهم ریخته، راه نمی توانید بروید، درد شبانه دارید، برای ساکت کردن درد مجبور به استفاده از مسکن هستید راهی بجز تعویض مفصل نیست حتی اگر سن شما بسیار پایین باشد. این را هم باید در نظر گرفت که شما فقط یکبار جوان هستید و باید در جوانی از زندگی خود لذت ببرید. چه بسیار افراد مسنی که حاضرند تمام دارایی خود را بدهند و تا چند سال به دوران جوانی خود برگردند تا بتوانند از ان استفاده کنند . پس اینکه شما جوان هستید و نباید تعویض مفصل کنید کاملا غلط میباشد .

ایمپلنت سرامیکی ران

ایمپلنت سرامیکی ران

ایمپلنت های سرامیکی هیپ یکی از انواع جدید پروتزهایی هستند که برای تعویض مفصل ران استفاده می شوند و مقاومت بیشتری در برابر آسیب و حرکت مفصل دارند. امروزه بسیاری از جراحان آن را پیشرفتی نسبت به ایمپلنت های سنتی فلزی و پلاستیکی می دانند . سرامیک جز صیقل ترین مواد در طبیعت میباشد و همین باعث  میگردد که میزان سایس مفصل به کمترین میزان ممکن برسد .

یافته های موجود بر اساس تحقیقات حاکی از چیست؟

پژوهشی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، به بررسی پنج پژوهش در افرادی که ایمپلنت ران تمام سرامیکی را دریافت کردند، پرداخته شد. در مجموع 897 بیمار وارد مطالعه شدند و میانگین سنی شرکت کنندگان 54.5 سال بود. محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که ایمپلنت تمام سرامیکی داشتند، نسبت به بیمارانی که ایمپلنت ‌های فلزی و پلاستیکی داشتند، میزان جراحی ثانویه، پوکی استخوان، و دررفتگی استخوان کمتر بود. در مقایسه، ایراد عمده  پروتز های سرامیکی عبارت بودند از: احتمال صدای جیر جیر بیشتر. خوشبختانه، کامپوزیت های جدیدتر نسبت به سرامیک های نسل قبلی به مراتب انعطاف پذیرتر و مقاوم تر در برابر ضربه هستند.

کلام آخر

مهم نیست که این روش چقدر موثر یا محبوب شده است، تعویض کامل مفصل ران همیشه باید به عنوان یک جراحی سنگین و پیچیده در نظر گرفته شود و تنها باید با درک کامل از مزایای جراحی و عواقب احتمالی آن انجام شود. در حالی که تعویض مفصل آسیب دیده با مفصل سرامیکی مطمئناً گزینه بهتری برای افراد جوان به نظر می رسد، اما پس از مشاوره با متخصص ارتوپد و پس از بررسی تمام گزینه های درمانی، بیمار بایستی یکی از روش های درمان را انتخاب کرده و با صلاح دید پزشک انجام دهد.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

Call Now Button