انتخاب برگه
دکتر محمد علی قاسمی / بیماری ها / لگن / درمان در رفتگی مادرزادی لگن
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

درمان در رفتگی مادرزادی لگن

درمان در رفتگی مادرزادی لگن چگونه امکان پذیر است؟ چگونه می توان متوجه شد که کودک شما دچار شکستگی مادرزادی لگن است؟ در این مقاله قصد داریم به هر آنچه باید در ارتباط با این مورد بدانید، اشاره کنیم. اگر شما هم درهنگام جا به جا کردن کودکتان متوجه صدایی شبیه تق تق در نزدیکی لگن او شدید و یا ناهماهنگی احساس کردید، لازم است هر چه سریع تر پزشک را در جریان قرار دهید. برای  کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با این اختلال با ما همراه باشید.

✔️ در رفتگی تکاملی دیسپلازی مفصل ران

منظور از در رفتگی مادرازدی لگن چیست؟

این مورد به جابجایی کامل یا جزئی سر استخوان ران به خارج از استابولوم اطلاق می شود. در این بیماری مادرزادی سر استخوان ران از ناحیه استابولم لگن به صورت کامل یا جزئی خارج شده است. این اختلال امروزه اغلب به نام دیسپلازی رشدی لگن (DDH) نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که مفصل ران خارج از مفصل باشد یا در هنگام تولد در مفصل ثابت نباشد.

علائم در رفتگی مادرزادی لگن

این اختلال شایع نیست و از هر 1000 نوزاد یکی با وضعیت DDH به دنیا می آید.

درمان در رفتگی مادرزادی لگن چگونه امکان پذیر است؟

دیسپلازی هیپ اغلب با جراحی اصلاح می شود. بنابراین این تغییر شکل با جراحی ایجاد خواهد شد. اگر دیسپلازی هیپ درمان نشود، احتمال ایجاد اختلالات دیگر وجود دارد. دیسپلازی علامت دار هیپ احتمالاً تا زمانی که تغییر شکل با جراحی اصلاح نشود، علائم را ایجاد می کند. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که درمان دررفتگی لگن در نوزادی چگونه کنترل می شود؟ نوزادانی که در اوایل زندگی مبتلا به DDH تشخیص داده می شوند معمولاً با یک آتل پارچه ای به نام مهار پاولیک درمان می شوند. این کار هر دو باسن کودک شما را در یک موقعیت ثابت نگه می دارد و اجازه می دهد به طور طبیعی رشد کنند.

با تشخیص زودهنگام و درمان، احتمال کمتری دارد که کودکان به جراحی نیاز داشته باشند و احتمال رشد طبیعی آنها بیشتر است.

در مواردی که نیاز به جراحی باشد، این اختلال اغلب با جراحی به نام استئوتومی پری استابولار برطرف می شود. در طی این جراحی سر استخوان ران در حفره لگن قرار می گیرد.

تشخیص در رفتگی مادرزادی لگن

چه اختلالاتی همزمان با در رفتگی مادرزادی لگن بروزپیدا می کند؟

برخی اختلالات ممکن است در این زمینه به صورت موارد زیر بروز پیدا کند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارگی لابرال هیپ: لابرال هیپ غضروفی است که حفره مفصل لگن را می پوشاند. در صوررت آسیب به آن به صورت خود به خود بهبود نمی یابد و لازم است اقدامات درمانی لازم صورت بگیرد.
  • استئوآرتریت: آسیب غضروفی که باعث درد و سفتی مفصل ران می شود و ممکن است عوارض دیگری نیز ایجاد کند.  

بنابراین در صورت عدم تشخیص به هنگام همه موارد بررسی خواهند شد.

چه مواردی در ایجاد ددر رففتگی ماردرزادی لگن تاثیر گذار است؟

ثابت شده برخی موارد ممکن است در این زمینه تاثیر غیر مستقیم داشته باشد. والدین می خواهند بدانند چه موارددی احتمال این اختلال مادرزادی را افزایش می دهد؟ از جمله آن ها می توان به موارد زیراشاره کرد:

  • سابقه خانوادگی DDH در والدین یا سایر بستگان نزدیک
  • جنسیت فرزند: دختران دو تا چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند.
  • نوزادان اول، بیشتر در معرض ابتلا به این اختلال هستند.
  • وضعیت بریج در دوران بارداری
  • وزن بالای نوزاد در هنگام تولد

این اختلال اغلب در دوران نوزادی، کودکان زیر 10 سال و حتی در بزرگسالی تشخیص داده می شود. علت اصلی این اختلال ناشناخته است. اما سطوح پایین مایع آمنیوتیک در رحم در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا نوزاد را افزایش دهد.

درمان در رفتگی مادرزادی لگن

تشخیص  در رفتگی مادرازدی لگن چگونه امکان پذیر است؟

در بالا به این نکته اشاره کردیم که تشخیص زودهنگام به روش های درمانی سریع کمک خواهد کرد. بنابراین شاید برای مادران این سوال پیش بیاید که چگونه می توان این اختلال را در سنین پایین شناسایی کرد؟ در پاسخ به این سوال لازم است بگوییم که برای برسی این مورد در نزاد معمولا از معاینه فیزیکی استفاده می شود.اگر در معاینه فیزیکی چیز مشکوکی دیده شود، برای بررسی بیشتر از سونوگرافی لگن نیرز استفاده می شود. این اختلال اگرچه بیشتر دررفتگی ها به دلیل ضربه، افتادن یا ضربه های دیگر ایجاد می شود، دررفتگی می تواند از بدو تولد نیز رخ دهد.

علائم در رفتگی لگن را بشناسید

شناسایی علائم در رفتگی لگن یکی از مواردی ست که می تواند به شما در تشخیص زودهنگام این بیماری کمک کند. برخی از علائم در رفتگی مفصل لگن که به صورت مادرزادی بروز پیدا می کند، شامل موارد زیر است:

درد مزمن در ناحیه پا و لگن که با حرکت افزایش می یابد

  • اسپاسم عضلانی و لنگیدن در هنگام راه رفتن
  • تورم یا تغییر رنگ در مفصل
  • چرخش ساق پا
  • ناتوانی در حرکت دادن پا
  • ناتوانی در تحمل وزن روی پا
  • از دست دادن احساس در نواحی آسیب دیده
  • از دست داده دامنه حرکتی با خارج شدن لگن از جای خود
  • مشکل در خوابیدن روی لگن.
  • احساس گرفتن، کوبیدن یا ترکیدن.

اگر می خواهید این علائم را در دوران نوزادی در کودکتان تشخیص دهید، به موارد زیر توجه کنید:

  • کاهش حرکت در پهلوی بدن نوزاد
  • ساق پا کوتاهتر
  • چین های پوستی ناهموار در ناحیه ران یا باسن نوزاد

بعد از 3 ماهگی ممکن است پای آسیب دیده ممکن است به سمت بیرون برگردد یا کوتاهتر از پای دیگر باشد. ممکن است با شروع حرکت کودک شما متوجه لنگیدن و یا آسیب ندیدگی در پای او شوید. همچنین ممکن است علائم خفیف بوده و متوجه ان نشوید.

سخن آخر

در رفتگی مادرزادی لگن یکی از اختلالات کودکان است که ممکن است در بدو تولد رخ دهد. این اختلال با اقدامات جراحی و یا غیر جراحی درمان می شود. اما درهر صورت لازم است ابتدا علائم آن شناسایی . برای درمان اقدام شود. این اختلال که به آن دیسپلازی رشدی لگن نیز گفته می شود، در صورت عدم درمان به هنگام ممکن است باعث ایجاد سایر عوارض و ا ختلالات در کودکان شود. برای درمان در رفتگی مادرزادی لگن، اقدامات تشخیصی را می توان با معاینات و غربالگری های لازم پیش بینی کرد.  

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + یک =

Call Now Button