انتخاب برگه
دکتر محمد علی قاسمی / خدمات زانو / درمان پارگی مینیسک زانو در شیراز
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

درمان پارگی مینیسک زانو در شیراز

پارگی مینیسک زانو به چه دلایلی رخ می دهد؟ چگونه می توان از آن جلوگیری کرد؟ جالب است بدانید که این یکی از شایع ترین آسیب های زانو است که ممکن است برای هر فردی ایجاد شود. اما چرا این اتفاق می افتد؟ هرگونه فعالیتی که باعث شود شما به طور ناگهانی زانوی خود ر ا بچرخانید، در حالی که وزن خود را بر روی زانو ها نگه داشته اید ممکن است باعث پارگی مینیسک در زانوی شما شود. اما چه علائمی را بعد آن تجربه می کنید؟ برای کاهش احتمال آن از انجام کدام فعالیت ها باید اجتناب کنید؟ این مقاله را بخوانید تا به همه موارد از تشخیص  تا راهکار های درمانی اشاره کنیم.

پارگی مینیسک زانو معمولا با چه علائمی همراه است؟

پس از ایجاد آسیب در زانوی خود ممکن است علائمی را تجربه کنید. علائم پارگی مینیسک زانو برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد این علائم در هرفرد ممکن است با توجه به نوع آسیب دیدگی متفاوت باشد یا شدت آن تفاوت داشته باشد. در ادامه به برخی از شایع ترین علائمی که در اثر این آسیب دیدگی در زانو ایجاد می شود، اشاره خواهیم کرد:

  • درد علی الخصوص زمانی که میخواهیم زانوی خود را بچرخانید
  • تورم در زانو یا احساس سفتی در این ناحیه
  • احساس قفل شدگی در هنگام حرکت زانو
  • مشکل در راه رفتن و عقب افتادن زانو
  • مشکل در صاف کردن زانو
پارگی مینیسک زانو

زمانی که اولین بار به متخصص مراجعه می کنید، وی در ارتباط با اتفاقی که برای شما افتاد، خواهد پرسید. پس از آن بررسی های لازم برای تشخیص و سپس راهکار های درمانی در پیش گرفته خواهد شد. با چرخش ناگهانی زانو برخی اوقات برخی دیگر از موارد نظیر خالی کردن زانو نیز اتفاق خواهد افتاد.

✔️ بیشتر بدانید >> بازسازی رباط صلیبی زانو

 پارگی مینیسک زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص ممکنن است بعد از وارد آمدن ضربه به زانوی شما، گزارش علائم ایجاد ناراحتی این مورد را با موارد مختلفی بسنجد. راهکار های تشخصی در این زمینه برای همه افراد یکسان نیست اما معمولا اولین مرحله در تشخیص، معاینه فیزیکی فرد است. تشخیص این مورد با راه رفتن، بررسی دقیق تر زانو در موقعیت های مختلف توسط پزشک متخصص شناخته می شود. اما از راهکارهای درمانی زیر نیز برای بررسی این مورد استفاده می شود:

  • تست های تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس یا به زبان ساده تر سی تی اسکن و ام ار ای
  • آرتروسکوپی در صورت صلاح دید متخصص

همچنین از آرتروسکوپی ممکن است برای راهکار های درمان پارگی مینیسک زانو نیز استفاده شود.

برای بررسی دقیق تر می توانید علت پارگی مینیسک زانو را بخوانید

آرتروسکوپی در پارگی مینیسم زانو

درمان پارگی مینیسک زانو

راهکار های درمانی پارگی مینیسک زانو چیست؟ شاید این مورد را از افراد زیادی شنیده باشید. اما واقعیت این است که این مورد برای هر فرد باتوجه به وضعیت او متفاوت خواهد بود. درمان‌های غیرجراحی، مانند داروهای ضد التهابی و توانبخشی با فیزیوتراپ ممکن است به برخی از افراد مبتلا به پارگی مینیسک کمک کند. سایر بیماران به جراحی نیاز خواهند داشت. درمان ها همچنین ممکن است به آسیب زا بودن یا دژنراتیو بودن پارگی بستگی داشته باشد. راهکار های جراحی و بدون جراحی برای ترمیم این مورد پپیشنهاد می شود. در ادامه مقاله به هر دوی آن ها خواهیم پرداخت:

درمان های غیر جراحی پارگی مینیسک زانو

در زمینه درمان های غیر جراحی شاید لازم باشد مواردی را رعایت کنید. همچنین راهکار درمانی به انواع پارگی منیسک زانو مربوط است. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ادامه دادن فعالیت هایی که منجر به تشدید وضعیت زانو درد شما می شود. علی الخصوص انجام فعالیت هایی که منجر به پرخش زانو می شود.
  • استفاده از کمپرس سرد هر 6 ساعت یکبار ممکن است در بهبود علائم کمک کننده باشد. دقت کنید اگر از یخ به عنوان کمپرس استفاده می کنید، حتما دقت داشته باشید که آن را غیر مستقیم بر روی زانوی خود به صورت دورانی چرخش دهید
  • استفاده از داروی های تجویز شده متخصص را به هنگام مصرف کنید. همچنین استفاده از داروهای مسکن می تواند در بهبود و کنترل درد شما موثر واقع شود.
  • انجام تمرینات فیزیوتراپی به تقویت مفصل زانوی شما کمک می کند و می تواند یکی از گزینه های درمانی باشد.
  • یک برنامه فیزیوتراپی غیرجراحی اغلب ابتدا بر کاهش درد و حفظ حرکت کامل زانو تمرکز دارد.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی (مانند ایبوپروفن) نیز ممکن است تجویز شود.
  • پس از کاهش درد آسیب اولیه و بازیابی حرکت زانو، درمان ممکن است به سمت تقویت عضلانی حرکت کند.
  • تزریق پلاکت غنی از پلاسما (PRP) ممکن است برای برخی از بیماران مفید باشد.
  • پارگی های دژنراتیو ممکن است دارای هیچ قطعه جدا شده ای از منیسک نباشد که باعث ایجاد علائم مکانیکی در زانو شود.
  • این مورد اغلب بدون جراحی از طریق درمان محافظه کارانه قابل درمان هستند.
  • پارگی های دژنراتیو تکه تکه شده و بیشتر پارگی های حاد و آسیب زا نیاز به جراحی دارند.

درمان شما ممکن است نرکیبی از موارد فوق باشد. گاهی نیز راهکار های درمانی غیر جراحی پاسخگو نیست باید جراحی مینیسک زانو انجام بپذیرد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

درمان پارگی مینیسک زانو

جراحی پارگی منیسک زانو چگونه است؟

در صورتی که پزشک متخصص صلاح ببیند، از درمان های جراحی برای اصلاح زانوی شما استفاده می کند. امکان استفاده از این جراحی برای ترمیم پارگی مینیسک زانو در کودکان و بزرگسالان وجود دارد. همچنین در صورتی که آرتروز پیشرفته نیز دارید، پزشک ممکن است سایر درمان ها نظیر تعویض مفصل زانو را برای شما پپیشنهاد کند. در صورتی که قصد جراحی دارید لازم است آن را به بهترین جراح زانو در شیراز بسپارید.

تشحیص جراحی ترمیم پارگی مینیسک زانو

در صورت نیاز به جراحی، آرتروسکوپی زانو رایج ترین راه است. برش های کم تهاجمی در زانو با استفاده از آرتروسکوپ ، یک دوربین فیبر نوری که با ابزارهای جراحی تخصصی ثابت می شود، ایجاد می شود. این ابزارها امکان کوتاه کردن (برداشتن) دقیق قطعات منیسک یا در برخی موارد، ترمیم پارگی منیسک با بخیه را فراهم می کنند.

از آنجایی که منیسک نقش مهمی در سلامت و عملکرد بلندمدت زانو دارد، جراح همیشه سعی می‌کند هر بخشی از منیسک را که دارای خون و پتانسیل التیام است حفظ و ترمیم کند.

بیشتر پارگی‌های منیسک در قسمت “عروقی” منیسک رخ می‌دهد و قابل ترمیم نیست. در این حالت، قسمت پاره شده منیسک برداشته می شود. اگر پارگی بزرگ باشد و در قسمتی از منیسک با خون رسانی مناسب رخ دهد، ممکن است ترمیم انجام شود. در برخی از پارگی های منیسک دژنراتیو، قسمتی تکه تکه می شود و این تکه شل باعث علائم گرفتگی یا قفل شدن زانو می شود. اینها ممکن است نیاز به درمان جراحی باشد.

با این حال، ترمیم به طور کلی یک گزینه نیست، زیرا در بیشتر موارد، قطعه منیسک دژنره شده دارای منبع عروقی ضعیفی است و بنابراین قابل ترمیم نیست. درمان جراحی اغلب شامل برداشتن قطعه پاره شده است.

جراحی آرتروسکوپی منیسک زانو

  • در آرتروسکوپی زانو دو برش کوچک ایجاد می شود.
  • یک آرتروسکوپ از یکی از آنها عبور داده می شود تا محلول نمکی را وارد کند و مفصل زانو را گسترش می دهد.
  •  دوربین اسکوپ به جراح اجازه می دهد تا داخل مفصل را ببیند.

سپس یک ابزار جراحی از طریق برش دیگر وارد می شود تا یکی از دو درمان اصلی جراحی برای پارگی منیسک انجام شود:

  1. بریدن قطعه پاره شده منیسک
  2. ترمیم مینیسک با استفاده از بخیه

چه مدت طول می کشد تا پس از جراحی پارگی منیسک بهبودی حاصل شود؟

مدت زمانی که ممکن است برای دستیابی به بهبودی کامل پس از جراحی لازم باشد به آسیب و میزان جراحی منیسک لازم بستگی دارد. اگر پارگی مینیسک ترمیم شود، ممکن است به مدت چهار تا شش هفته به تحمل وزن محدود با عصا نیاز باشد.

از سوی دیگر، اگر قسمت پاره شده منیسک برداشته شود، ممکن است فقط برای چند روز به تحمل وزن محافظت شده نیاز باشد. یک برنامه توانبخشی و فیزیوتراپی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد برای دستیابی به یک نتیجه عالی مهم است. توانبخشی اولیه بر روی دستیابی به حرکت کامل زانو و کاهش تورم ناشی از جراحی تمرکز دارد. پس از رسیدن به این هدف، تمرکز اصلی بر بازیابی قدرت عضلانی خواهد بود. پزشک معالج  شما را پس از جراحی به دقت راهنمایی می کند.

سوالات متداول

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 14 =

Call Now Button